Mag je een antwoord waar "ik denk", "denk ik" of "volgens mij" als een correcte antwoord rekenen?

Als ik een vraag stel en iemand antwoordt met "Ik denk ..." of "Volgens mij ..." etc. dan kan ik hier niet zoveel mee. Daarom ben ik benieuwd of deze antwoorden ook goed kunnen zijn.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik bedoel zulke antwoorden.

Vraag: Is die winkel op 2de pinksterdag open?
Antwoord: Ik denk het wel.

Vraag: Wil je met me trouwen?
Antwoord: Ik denk het wel.

Vraag: Is mijn computer gemaakt?
Antwoord: Volgens mij wel.

Zo zijn er natuurlijk meer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
Bedoel je dit taalkundig (gezien de indeling) of als principeel uitgangspunt bij Goeievraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je hebt liever een antwoord met; 'Het is...' ? Best wel gek (voor mij dan wel te verstaan), want wie heeft nu de wijsheid in pacht? In mijn ogen, (daar heb je het weer...) als iemand begint met 'Het is..', kan het nooit waar zijn. Want er bestaan alleen maar 'eigen waarheden'! 'Het is zus en zo....' voor iemand, maar nooit voor iedereen. Haast onmogelijk! Jij hebt jouw waarheid, ik heb mijn waarheid. Ieder leeft in en met zijn eigen waarheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ervan uitgegaan dat het met Goeivraag te maken had, en heb in die zin geantwoord.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik ook ciska, ik kijk niet altijd eerst naar de categorie.
we horen het nog wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een begin met 'ik denk' of 'volgens mij' duidt er meestal op dat iemand een mening of een ervaring gaat weergeven. Daar kun je als antwoord ook veel aan hebben. Het is dan een soort 'empirisch antwoord'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voorbeelden die je hebt toegevoegd zijn
geen waardevolle antwoorden.
Die kunnen als onzinantwoord gemeld worden
en zullen dan ook verwijderd worden.

Het beste antwoord

Hangt ook van de 'soort'vraag af. je hebt bv vragen waar maar een goed antwoord voor is ( bv waar staat de eiffeltoren? antwoord parijs) en vragen die verschillende antwoorden kunnen hebben. (bv wat is de mooiste kleur).
Je hebt dus objectieve en subjectieve vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook bij subjectieve vragen kun je een zinvolle antwoord geven zonder 'ik vind' 'volgens mij' te gebruiken. Een antwoord als "volgens mij is rood een mooie kleur" komt niet geloofwaardig over. Maar een antwoord als "Ik vind rood een mooie kleur" is beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeker kunnen op subjectieve vragen, zinvolle antwoorden worden gegeven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeg ik ook

Andere antwoorden (5)

Het kan wel helpen als mensen meedenken met jou, wat het antwoord zou kunnen zijn.
Iets stellig beweren kan niet altijd, want je kan nooit zeker zijn of je antwoord wel juist is, bvb bij lichamelijke klachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hangt er van af.
ik denk...gevolgd door de grootst mogelijke onzin, is duidelijk niet waardevol.
ik denk....gevolgd door een goed onderbouwd antwoord, met redenen omkleed waarom je dat denkt, kan wel degelijk waardevol zijn.....denk ik ;)
Rieneke1
12 jaar geleden
Als het om GV gaat:

ALLE antwoorden kunnen goed zijn!
Al schrijft iemand de meest grote onzin en de meest vreemde fouten als antwoord op,
dan nog kan de vraagsteller dat antwoord als het beste antwoord kiezen.

Natuurlijk wordt er gevraagd om bij een antwoord een bronvermelding te geven. Liefst meer dan een.
Dat is een referentie.
Maar nog steeds geen zekerheid dat het antwoord "goed"is.

En dan heb je nog antwoorden die vanuit de ervaring van de antwoorder worden gegeven.
Dat kan meedenkantwoorden opleveren waar de vraagsteller wat aan heeft omdat die er toe kunnen leiden dat hij/zij anders gaat denken, nieuwe gezichtspunten gaat zien.
In het echte leven is dat ook zo.

Of jij er niet zo veel mee kan, dat heeft hier te maken met het feit dat je niet weet wie de beantwoorder is.
Hoe betrouwbaar die is. Hoe oud, hoe wijs, hoe slim etc.
Je ziet elkaar niet.
Je moet het doen met de lettertjes.
Maar je kunt er wel door verder zoeken.

Toegevoegd na 2 dagen:
De voorbeelden die je hebt toegevoegd zijn
geen waardevolle antwoorden.
Die kunnen als onzinantwoord gemeld worden
en zullen dan ook verwijderd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit dat je elkaar niet kan zien, vind ik juist een groot voordeel. Omdat vooroordelen die met uiterlijk te maken hebben hiermee weggehaald zijn. Zodat men zich onbevangen kan concentreren op de inhoud van het antwoord. Focussen op de inhoud, YES! Dan is het wel van belang dat men zich zo goed mogelijk in taal uitdrukt, omdat we het op deze manier zonder ondersteuning van de lichaamstaal zullen moeten stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Of je iets kunt met zo'n antwoord hangt helemaal van jou af.
Het is in ieder geval niet zo dat mensen die in hun antwoord geen ruimte voor twijfel laten betere antwoorden geven en bron vermelding geeft evenmin zekerheid; het grootste deel van het internet staat vol met halve waarheden of onwaarheden en ook wetenschappers willen weleens wat onwaars verkondigen.
Absolute waarheid bestaat nu eenmaal niet en voor veel zaken is men afhankelijk van bronnen die niet (meer) te verifiëren vallen.
Om een antwoord te kunnen beoordelen heb je dus zelf vaak een ruime algemene ontwikkeling nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
VOLGENS MIJ ( ;) ) is zo'n antwoord zelfs een beter antwoord dan een antwoord zonder de 'volgens mij', 'ik denk' of 'denk ik'. Je kan bijna nooit met zekerheid iets zeggen, er is altijd wel een kans dat jou antwoord niet juist is. Vooral omdat de meeste mensen het antwoord opzoeken op Internet, maar niet alles wat op Internet staat is niet juist. Met de 'volgens mij', 'ik denk' en 'denk ik' zeg je er eigenlijk ook nog bij dat je niet 100% zeker bent, maar dat dit wordt gezegd.

Toegevoegd na 3 minuten:
hum, ik bedoel dat niet alles wat op Internet staat juist is.